Jótanácsok

A balatoni vitorlás – túrázásról
Néhány javaslat; a hajóátadás feltételei, útvonal ajánlat

A vitorlázással való néhány órás ismerkedés után teljesen természetes, hogy alsóörsi vendégeink a víz felől is szeretnék megismerni a Balaton partvonalát, hisz innen a legszebb. Ezek a kezdeti izgalmas felfedezőutak a legfontosabb lépcsőfokai hajós-álmaink megvalósításának. Gondos tervezéssel a szárazföldön csak néhány kilométeresnek számító útvonalak is egyedivé, megismételhetetlenné válnak. A Balaton szeszélyes időjárása ellenére csupa pozitív élménnyel térhetünk haza, ahol egy erősebb szél, vagy csapkodó eső csak egy leküzdendő probléma volt.
Szeretném kihangsúlyozni, hogy tanácsaimat, ötleteimet saját hajóinkhoz, saját tapasztalatainkhoz igazítottam. A vitorlázás veszélyes üzem. Aki nem tiszteli a vizet, a hajót, számára nem családja, barátai biztonsága az első, bennünket messziről kerüljön el. Mivel vitorlásainkat vendégeink zömében egy-két órára kölcsönzik, vizsgázott hajóinkat kivéve nincsenek ellátva a hosszabb túrázáshoz feltétlenül szükséges felszerelésekkel. Ezeket szívesen rendelkezésre bocsátjuk, ha bárki ilyet tervez.

Egynapos túra.
A hajó átvételekor Ön is győződjön meg róla, hogy az akár engedély nélkül vezethető hajó is rendelkezzen a megfelelő számú és méretű mentőmellénnyel, legalább egy biztonságos horgonnyal, viharvitorlával, kikötőkötelekkel, vízmerővel, két pádlival, csáklyával, zseblámpával (legjobb a kettő, tehát Ön is hozzon egyet!). Ugye, furcsa? Nem egyszer kerestük már vendégeinket sötétben Csopak – Füred környékén, holott este hatig-hétig tervezték a vitorlázást. Célszerű ezért vinni egy feltöltött mobiltelefont is vízhatlan tokban – Decatlon, 1500 Ft; vagy kérjen tőlünk arra az időre – hogy kapcsolatban maradhassunk. Kiérve a nyíltvízre azonnal keressen fontos tájékozódási pontokat, hogy könnyen visszataláljon! Tihanyból, de a déli partról is jól látható Alsóörs felső részén a magasan fekvő református templom, de ne keverjük össze a palóznakival! I-II. fokú viharjelzésben pedig az egész keleti medencéből egyértelműen látszik a móló végén levő villogó, de megtörtént, hogy vendégeink Aliga felől jövet ezt is összekeverték az almádival. Gáz.
A reggeli hajóátadásnál elmondjuk, hogy napközben csak horgonyon köthetnek ki. Vitorlás csónakjaink nem alkalmasak a cölöpös vagy anélküli beton partfalhoz, stégekhez való kikötésre, peremük azonnal sérülne. Minden strand mellett található olyan sekélyebb rész, ahonnan 60- 80 cm-es vízben kisétálhatunk a partra.

Tervezés.
Néhány fontosabb távolság alsóörsi kölcsönzőktől – a nyugati medencében pedig a tihanyi komp útvonalától – a mellékelt térképen megtalálható. Csak néhány érdekesség: Tihany-hajóállomás 10 km, Tihany Rév – kompátjáró 12,5 km. Ez utóbbi távolságok a vitorláscsónakokra vonatkozó szabályok betartásával – pl. viharjelzés nélküli időben sem távolodhatunk el a parttól 1500 m-nél jobban – elérhetik a 14-16 km-t! Vitorlás csónakkal a Balatont átszelni legfeljebb Tihany Rév – Szántód között szabad.
Egynapos túránál az oda-vissza út, a változó irányú és erősségű szelek miatt max. 4-5 km/órás átlagsebességet szabad számolni. Remélem, nem mondtam sokat! Ha gyengül a szél, azonnal vissza kell fordulni, s az Alsóörshöz közelebbi partokat kell felderíteni. Ha kiteszik az első fokot, a parthoz közelebb húzódva (0-500 m) szintén vissza kell fordulni, s Alsóörs közelében célszerű maradni. Ha minden előzmény nélkül kiteszik a II. fokot, annak oka van! Telefonon egyeztetünk, hogy melyik az a legközelebbi védett kikötő az északi parton, ahová hajóval vagy kocsival Önökért megyünk. Felesleges kockáztatni, a vízirendőr mindig a hajót vezető személyt bünteti meg. A kikötőkben való tartózkodás II. fokú viharjelzés esetén ingyenes!
Egy előrelátó vitorlázó még a 9-től 18 óráig tartó kölcsönzési idő alatt sem akar mindenáron megfordulni Tihanyból vagy Keneséről, bár mindent megtesz érte. A tervezésnek csak e néhány szempontját kihangsúlyozva is belátható, hogy a vitorlással való kalandozás kissé összetettebb feladat az egyéb vízi vagy szárazföldi túráknál. Én ezért szeretem.

Ruházat.
Hogy ki mennyire akar szénné égni a víz feletti intenzív UV sugárzásban sapka, póló és napszemüveg nélkül, azt önökre bízom. De pulóverre, meleg zoknira, száraz cipőre, vízhatlan ruhára a mi éghajlati viszonyaink közt állandóan szükség van, hisz egy 20-30 km/órás szél 5-8 fokkal csökkenti hőérzetünket. A legjobb kabát az, amit ön évek óta tesztel odahaza, a majd minden áruházban olcsón kapható műanyag, hegesztett nadrágok pedig biztos, hogy nem engedik át a vizet. Hűvös széllel kombinált esőben nem a divatos ruhákon jár az esze senkinek. Cipőjét a partra jutás idejéig pedig szárazon tarthatja egy-egy 10 Ft-os bevásárló tasakkal, bokája felett megkötve. Ezek a dolgok nemcsak az autóban, a hajóban is elférnek! Nincs rosszabb a fázós vendégnél – hamar visszajön.

Több napos utak.
Külföldi hajóátvételi tapasztalatom, ha egy hajót percek alatt átadnak, akkor ott valami baj van. Kezdek félni. A látszólag hanyag hajóátadást lehet, hogy egy aprólékos visszavétel követi, akkor pedig kifizettethetik azokat a károkat, sérüléseket, amiket nem is mi okoztunk.
Több napra (2-7nap) csak a Balaton 16-os (Dominika) és Balaton 25-ös (Gréta) vitorlásaink kölcsönözhetők. Ezek a típusok közismerten biztonságos, könnyen kezelhető hajók.
A 10 négyzetméter alapvitorlázatú Dominikával – több napos gyakorlatot feltételezve – engedéllyel nem rendelkező vitorlázók is bekalandozhatják a Balatont, de nekik mindig be kell tartani a már említett, kisvitorlásokra kötelező hajózási szabályokat. Ők motort a hajóhoz nem kaphatnak!
Egy több napra bérelt hajó átadása nálunk egy-másfél óra. A hajót és felszereléseit tételesen adjuk át, nem egyszer üzem közben ismertetve azok használatát, részletesen kitérünk az erős szélben követendő magatartásra. Érdeklődünk a tervezett útvonal felől, tanácsokat adunk a lehetséges kikötési módozatokra. Előzetes egyeztetés esetén akár nyitvatartásunk előtt egy órával is megkezdődhet a hajó átadása.
II. fokú viharjelzés esetén az átadó személy dönti el, hogy kifuthat-e a hajó.
A túra ideje alatt 50km/órás, vagy azt meghaladó szélrohamok esetén – önök és a hajó biztonsága miatt – nem futhatnak ki a kikötőből. Ha mégis, az ebből eredő károk a hajó bérlőjét terhelik. A hajó szélmérője az időjárási adatokat naplózza. Ha a viharos időjárás miatt nem tudnának hazatérni, önökért megyünk.
Ezek a szabályok beváltak a nemzetközi gyakorlatban, sok bosszúságtól kímélik meg mindkét felet. Törekszünk arra, hogy vendégeinket durva időjárás esetén csak minimális anyagi veszteség érje. Természetesen mások a használati és anyagi feltételei egy versenyre kibérelt hajónak. Közel duplázódnak az árak és a kauciók.

Tervezés.
Egy többnapos túrát célszerű alaposan megterveznünk, pláne, ha vendégeink több időt szeretnének a parton is eltölteni, megismerve a legfontosabb kulturális nevezetességeket, vagy csak sörözgetni egy szélárnyékos kerthelyiségben. Mindehhez csak egy térképet és egy útikönyvet kell elővenni – akár decemberben. A ruházatot és tájékozódást illető javaslataim azonosak az előzőekkel.
Néhány objektív adat egy balatoni átlagsebesség számításhoz.
A péntek reggel induló Kékszalag mezőnyének 2/3-a szombat délután ér vissza Füredre szélcsendben, viharban, pedig ők nem álltak ki sehol röpke 12 órára (mondjuk 20.00 – 08.00). De vannak, akik vasárnap délelőtt még harcolnak. Két napos út esetén – feltéve, ha legkésőbb 11.00-kor ellöktük a partot – kényelmesen talán Révfülöpre, Boglárra jutunk el. Feltételezve egy 3-as, 4-es (25-35 km/ó) É-ÉK-i szelet. Ez pedig ritkaság, általában erősebb, vagy gyengébb. Másnap reggel indulnunk kell vissza.
Nem sokkal lehet előrébb jutni egy előző nap délutáni indulással sem, ha két éjszakára (2×12óra) kiáll a hajó.
Ezek átlagos helyzetek, a vitorlázást nem megszállottan kedvelő vendégekkel. Egyébként őket Badacsonyig sem szabad kínozni, mert biztos, hogy többet nem kísérnek el bennünket.
3-7 napos túrák esetén természetesen más a helyzet, ebbe már belefér egy Balaton-kerülés, de a látnivalók bősége miatt akár az egy hét is kevésnek fog tűnni. Közben pedig kezeljük a hajót változatos szél- és hullámviszonyok között, különböző kikötési manővereket hajtunk végre, próbálunk együtt élni azon a pár négyzetméteren… Tehát tanulunk.
Az eszkimók szerint, ha egy fiatal pár kibír két hetet együtt egy jégkunyhóban, örökre együtt maradnak. Szerintem a vitorláson elég, ha egy hétig tesztelik egymást.

Útvonal ajánlat.
Talán tudnak hasznosítani valamit az alábbi, egyhetes tippjeimből. Az útba ejtett kikötők adatait (árak, vendéghelyek, GPS koordináták), a látnivalók részletezését megtalálhatják a „hajókönyvtárban”.
1. nap: reggel 9.00-től hajóátvétel, behajózás Alsóörsön. Behajózás után indulás Tihanyba. A hajóállomástól gyalog sincs messze az apátság. Látnivalók: nagytemplom, galéria, skanzen falu, panoráma. Alkonyat előtt indulás vissza Balatonfüredre, az északi part fővárosába. Télen – nyáron kihagyhatatlan. Néhány fontosabb látnivaló: az új bevásárló, szórakoztató központ a kikötőtől balra, vagy jobbra a gyönyörűen felújított reformkori városrész, sétány, Jókai villa, esetleg taxival a görög falu, stb… 15 km
B. változat: DNY-i szél esetén javasolt egy takkon Siófok, a déli part fővárosa, így elmarad a több órás cirkálás. A strandolni, szórakozni vágyóknak a Beach House és a partközeli szórakozó helyek tökéletesen megfelelnek. Fontosabb látnivalók: zsilip, Jókai villa, Krúdy villa, víztorony, Kálmán Imre emlékház (múzeum), Ásványmúzeum, stb… Ez esetben Tihanyt, Füredet hazafelé ejtjük útba. 9 km
2. nap: reggeli indulás Balatonboglárra. Ezt a szakaszt egész napra kell terveznünk, ne késlekedjünk a kifutással. Ideális É-i széllel az út mindössze alig 4 órát venne igénybe, de a szokásos reggeli 2-es K-ivel épp csak átcsúszunk Tihanynál, amikor el fog állni. Jó esetben erősödik, majd D-DNy-ira vált, tehát bele kell kalkulálnunk egy több órás cirkálást.
Akár hajóval, akár autóval kerülöm a tavat, Boglár számomra kötelező megálló. Ha még világossal érkezünk, jól fog esni egy mindössze15-20 perces séta a Gömbkilátóba, ahonnan az egyik legszebb balatoni naplementében lehet részünk. Fontosabb látnivalók: a Kék- és Vörös-kápolna, valamint a Szoborkiállítás a Temető-dombon, a Légli-fazekasház és a Bormúzeum.
B. változat: Ha épp kezdjük unni a cirkálást egy esetleges DNy-iban, célozzuk meg Révfülöp mólójának hullámmentes oldalát. Sajnos az északi parti mólók legtöbbjének mindig csak az egyik oldala védett az aktuális széltől és hullámzástól. Kár, hogy ezt a horgászok is tudják. Sűrűn előfordul, hogy napközben, vagy az éjszaka kellős közepén a forduló szél miatt át kell állnunk a túloldalra, vagy ki kell állnunk horgonyra, hogy megelőzzük a károkat.
A hangulatos Révfülöp a középkor óta fontos átkelőhely volt a két part között. Érdemes meglátogatni az ország egyik legelső Honismereti gyűjteményét, vagy beülni a hangulatos Ibolyába, melynek romantikus rózsakertjéből sok lány nőként távozott.
35 km
3. nap: reggeli indulás Keszthelyre. Útközben elhaladunk a hajósok egy fontos tájékozódási pontja, a vonyarci Szentmihály–domb fogadalmi kápolnája előtt, melyet 1739-ben a Balaton jegéről megmenekült 46 halász építtetett. Keszthelyi érkezés a kora délutáni órákban. Öt-hat vitorlás kikötő közül is választhatunk pénztárcánk és a városközponttól való távolságuk függvényében. A Balaton legpatinásabb városának nem kell reklám. Ki ne szeretett volna gyermekkora óta eljutni ide? Igyekezzünk, hogy még délután meg tudjuk nézi a Festetics Kastélyt, aztán lehet andalogni a Helikon-parkban, hogy erőt gyűjtsünk az éjszakára.
Nem csodálkoznék, ha a másnap délelőttöt is itt szeretnék tölteni, akkor viszont kötelező látnivaló a közeli Balatoni Múzeum. 32 km
4. nap: a déli órákban indulás Fonyódra, érkezés a délutáni órákban. Nehéz lenne eltéveszteni a déli part legmagasabb, vulkanikus eredetű hegyének kettős csúcsát. Meredek északi oldalát a Balaton mosta ki, ebből alakult ki a környék 7 km-es homokos partja.
A patinás fürdőtelep rendelkezik Siófok után a déli part legforgalmasabb kikötőjével. Feltétlenül sétáljunk fel a Vár-hegyre, melyen valaha a középkori falu magja volt egy földvárral övezve. Az akkor még szigeten álló földvár 1573-ig egyik legfontosabb láncszeme volt a török elleni végvár rendszernek.
Fontos látnivalók még a közeli szerpentin út, melyen elérhető a Kilátópad és Bélatelep, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik tengerünkre és az északi part vulkanikus tanúhegyeire.
B. változat: érkezés Badacsonyba a délutáni órákban. A balatoni sétahajózás legforgalmasabb kikötője ma már az egyik legszebb vitorláskikötő is egyben üzemanyag vételezési lehetőséggel. Bár kiépített kútfej van a kikötő bejáratával szembeni mólónál, ha nem tartózkodik ott kezelő, sétáljunk kannánkkal a közeli benzinkúthoz, így gyorsabban megoldódik a problémánk.
Badacsony és környékének szépségét íróink és költőink számtalanszor megénekelték. Legfontosabb látnivalók: maga a Badacsony, a vulkáni működés nyomán megszületett bazalthegyek messze földön legszebb példája, Egry József háza, abban egy állandó képkiállítással, vagy a hegy legszebb háza, a Szegedy Róza Irodalmi Emlékmúzeum, a Kisfaludy-ház, stb…
22 km
5. nap: reggeli indulás Balatonföldvárra, érkezés a délutáni órákban. Az alig százhúsz éves települést a Széchenyi család alapította az 1800-as évek legvégén, de az 1900-as évek elején már kiépült nagy hajókikötője, hosszú parti sétánya és vasútállomása. A kezdetektől népszerű fürdőtelep azóta is töretlenül fejlődik, sőt a déli parti vitorlázás fellegvára lett.
Látnivalók: maga a kikötő a közepén elhelyezkedő Galamb-szigettel, a partmenti, platánfák szegélyezte Kvassay-sétány, vagy ennek nyugati végétől pár percre található vaskori földvár árkának maradványai. Innen már csak néhány perc Földvár páratlan látványossága a 20 m magas, több erkélyes kilátótorony, ahonnan szép idő esetén élvezhetjük a Balaton és a Bakony hegyvonulatainak panorámáját.30 km
6. nap: reggeli indulás Tihany érintésével Balatonfüredre, érkezés a délutáni órákban.
B. változat: délelőtti indulás Siófokra. Az útvonalak látnivalóit ld. első napnál 15 km
7. nap: délutáni indulás Alsóörsre. 18.00-kor kihajózás, hajóleadás. 9 km Ez a 150 km-es túra vitorlással természetesen nem légvonalban teljesül, könnyen meghaladhatja a 200 km-t.
Ugye, milyen rövid az egy hét? Pedig a látszólag feszes programba elrejtettem egy „csúszó napot”, amit a ritkábban látott nyugati medencében tölthetnénk, majd pl. Földvárról egyenesen hazavitorláznánk. De akkor kimaradna Tihany, Füred vagy Siófok. Aztán így sem láttuk Kenesét, Almádit, nem boroztunk a csopaki Malom csárdában, nem fürödtünk a Sajkodi-öbölben vagy Zánkán, nem néztük meg a Révfülöp feletti Káli-medencét, amelyet Napóleon egyik tábornoka a világ legszebb tájának nevezett, amikor átvonult itt seregével. Nem ugrottunk el Tapolcára a Tavasbarlangba, nem voltunk a szigligeti strandon, a várban, a közeli Afrika Múzeumban, kimaradt az „A” vagy „B” változat, hogy a déli part további látványosságait, nyüzsgését ne is említsem. Majd legközelebb!

Győrffy Gyula